Costul combustibilului se poate schimba radical, dar elaborarea formulei ideale pentru operarea echipamentelor de construcție va fi la fel de complexă într-un viitor complet electric. Brian O’Sullivan analizează mulți factori care intră în calculul costului total al proprietății și de ce echipamentele electrice de construcție nu vor rezolva dilema TCO (Costului Total al Proprietății)

Mașinile electrice sunt o prezență obișnuită pe drumurile noastre, un exemplar de Tesla Roadster – chiar lansată în spațiu pe racheta SpaceX a lui Elon Musk, nu mai este o întrebare dacă vom conduce cu toții mașini electrice, ci când. Fără facturi la motorină, costul funcționării mașinilor electrice pare să se diminueze. Și în aceeaşi direcție cu automobilele, sunt pregătite să urmeze camioanele, autobuzele și echipamentele pentru construcții.

Pe termen lung, costurile de proprietate (TCO) ale utilajelor de construcții hibride și electrice vor fi substanțial mai mici. De asemenea, va schimba câțiva dintre factorii cheie care trebuie luați în considerare atunci când se calculează costul total de proprietate (TCO). Din perspectiva utilizatorului, marele câștig va fi costul mai mic cu motorina, deși costurile cu energia electrică și timpul de reîncărcare trebuie încă luate în considerare. Dar cât ar trebui să aloce clientul pentru durata de viață și înlocuirea bateriei? Sau întreținerea motoarelor electrice? Când echipamentul reprezintă adesea cel mai mare cost al unei organizații și principalul factor de profitabilitate, este clar că calculul pentru calcularea costului total de proprietate nu va deveni mult mai simplu în viitor.

Deci, dacă nu este vorba doar de motorină versus electricitate – ce alți factori alcătuiesc calculul TCO?

Calculul costurilor

Costurile ciclului de viață ale unui echipament pot fi privite ca un cumul de costuri de la ieşirea pe poarta fabricii până la etapa de reciclare. De obicei, ele pot fi împărțite în două mari categorii: proprietate și costuri de operare. Concentrarea doar pe costul inițial de achiziție nu este cea mai bună alternativă, deoarece o echipamentul care are un cost de achiziție mai mic, poate avea ulterior costuri de întreținere mari. Dar nici doar compararea costurilor de operare nu este mai bună alternativă – trebuie să luați în considerare și productivitatea – două mașini cu costuri de operare egale pot varia foarte mult în ceea ce privește productivitatea individuală. Abordarea costului total al proprietății, permite utilizatorilor echipamentelor să își calculeze profiturile generate de acesta, nu doar costurile. Acest lucru se realizează prin elaborarea producției (tone sau metri cubi pe oră), costul pe oră și costul pe unitate.

Alți doi factori importanți de luat în calcul sunt : costurile generate de timpii morți, cât şi valoare de revânzare a echipamentului. În timp ce costurile generate de timpii morți vor reprezenta o adiție în calculul costurilor, valoarea de revânzare va fi scăzută.Valoarea de revânzare va fi stabilită în momentul în care se va dori achiziția unui echipament nou sau din alte motive  de vânzare al celui existent.

Mixul corect

Echipamentele funcționează adesea ca parte a unui lanț de producție cu alte echipamente. Dar aceste utilaje sunt alese corect? Un încărcător prea mic înseamnă că echipamentul transportator trebuie să aștepte – dar un încărcător prea mare va însemna contrariul. Dacă unitatea de încărcare (încărcător pe roți, excavator etc.) determină producția maximă a flotei de mașini, este posibil, folosind TCO, să se calculeze dimensiunea ideală a flotei care oferă cel mai mic cost unitar. Formula pentru aceasta este: timpul total al ciclului echipamentului transportator împărțit la timpul de încărcare al acestuia.

Deținerea vs. operarea

Costurile de proprietate reprezintă costul cumpărării și menținerii unui echipament în flotă. Acesta include prețul de cumpărare, taxele, costul împrumutului, alte costuri de finanțare, asigurarea și valoarea reziduală la sfârșitul duratei de viață a echipamentului. Cumpărare, închiriere sau leasing– care este soluția optimă pentru dumneavostră? Acesta este adesea un factor direct la fondurilor disponibile și al mărimii lucrării ce urmează a fi făcute. Închirierea este adesea cea mai bună soluție pe termen scurt, în timp ce leasingul vă oferă un echipament nou fără plată în avans mare – dar cu un preț final de achiziție mult mai mare.

Oricum ați achiziționat echipamentul, pentru a calcula costul pe oră este necesar să împărțiți acest număr total mare (suma tuturor plăților lunare sau costul avansului) la numărul de ore lucrate. Costurile de proprietate scad, cu cât mai multe ore funcționează utilajul. Între timp, costurile de funcționare funcționează invers – încep mici și tind să crească pe măsură ce echipamentul este utilizat.

Costurile de funcționare includ combustibilul, întreținerea, reparațiile, anvelopele și piesele de uzură (de exemplu, dinții cupei). Există un moment în durata de utilizare a echipamentului când costurile de proprietate și de exploatare combinate produc cel mai mic cost total pe oră. Aceasta este „durata de viață economică” a echipamentului care este diferită de „durata de viață fizică” a acesteia.

La fel, dar diferit

Primul pas pentru a stabili cu precizie costul total al proprietății este colectarea datelor. Odată ce avem aceste lucruri le putem analiza în informații utile. Acest lucru vă ajută să găsiți modele, tendințe, cauze și efecte și să oferiți o mai bună înțelegere a operațiunilor. Doar odată ce le avem, putem lua decizii în cunoștință de cauză cu privire la cel mai bun mod de a dobândi și de a gestiona flota noastră.

Apariția echipamentelor electrice, hibride sau chiar autonome va reduce, fără îndoială, costul total al proprietății. Dar, deși o mare parte a datelor de intrare vor fi diferite, apariția acestor noi tipuri de echipamente nu va schimba în mod fundamental complexitatea sau importanța calculului corect al costului total de proprietate.

Sursa: https://www.agg-net.com/resources/articles/loading-hauling/total-cost-of-ownership-working-out-the-ideal-formula-for-running-construction-equipment